“Onze media- en entertainmentsector is wereldwijd geprezen”, zegt Vlaams minister-president Matthias Diependaele. “Met ENT.A brengen we de brede entertainmentsector samen om nog meer in te zetten op samenwerking, innovatie en internationalisering. Zo zorgen we ervoor dat Vlaanderen koploper blijft in Europa.”
ENT.A bundelt krachten van meer dan 100 bedrijven en organisaties
De entertainmentsector creëert jobs, stimuleert technologie en draagt bij aan Vlaanderens internationale uitstraling. Toch blijft veel potentieel onbenut. ENT.A wil dat potentieel ontsluiten door de krachten te bundelen van meer dan 100 bedrijven, kennisinstellingen en organisaties uit media, events, gaming en cultuur.
Vandaag lopen al 29 projectideeën met meer dan 60 betrokken partners. Enkele voorbeelden:
- MUMIA ontwikkelt AI-assistenten die nieuws en media afstemmen op persoonlijke voorkeuren. Vlaamse mediabedrijven zoals VRT, DPG Media en Roularta kunnen zo sneller, persoonlijker en efficiënter content aanbieden, zonder hun culturele eigenheid te verliezen.
 - DAGA werkt aan technologie die bijhoudt welke muziek, beelden of teksten AI gebruikt om nieuwe creaties te maken, zodat artiesten en makers correct erkend en betaald worden. Partners zijn onder meer The Pack Flanders, Roularta, Sabam en VUB.
 - Immersieve Event Tweeling van Flows creëert digitale kopieën van live events via sensoren, 5G en XR. Zo ontstaan interactieve, duurzame belevingen, met steun van Uncanny, Citymesh en UGent.
 
Vlaamse media- en gamebedrijven duurzaam ondersteund
De Vlaamse Regering ondersteunt ENT.A via VLAIO met 1,3 miljoen euro voor de eerste 3 jaar. De leden investeren evenveel eigen middelen. Daarnaast voorziet VLAIO in geoormerkte middelen voor innovatieprojecten die kunnen oplopen tot 8 miljoen euro per jaar.
“Met ENT.A versterken we de innovatiekracht van onze Vlaamse media- en gamebedrijven. In tijden van grote maatschappelijke en technologische veranderingen is het cruciaal dat we onze Vlaamse bedrijven duurzaam ondersteunen. Via ENT.A krijgen Vlaamse makers toegang tot nieuwe tools, kennis en samenwerkingen die innovatie stimuleren zonder hun creatieve eigenheid te verliezen. Dat is de kracht van Vlaanderen: vooruitdenken én trouw blijven aan wie we zijn. Zo zorgen we ervoor dat Vlaanderen ook in de toekomst een creatieve en competitieve voortrekker blijft in de internationale entertainmentwereld”, besluit Vlaams minister van Media Cieltje Van Achter.