
“We kiezen resoluut voor een VRT die op haar kerntaken focust: informeren, verbinden en bijdragen aan een warm en innoverend Vlaanderen”, zegt Vlaams minister van Media Cieltje Van Achter. “De klemtoon ligt op betrouwbare informatie, Vlaamse cultuur en erfgoed, aandacht voor de Nederlandse taal en een brede waaier aan sport. Daarbij staat het onderscheidend karakter van VRT in een breed en rijk medialandschap centraal. Met dit akkoord willen we die rol versterken en VRT nog meer voor alle Vlamingen verankeren als een huis van vertrouwen. Generaties Vlamingen zijn opgegroeid met onze publieke omroep. Die levenslange band zit in het DNA van de VRT, en de ambitie is om ook de nieuwe generaties te bereiken en met hen een sterke band op te bouwen. In deze tijden van toenemende concurrentie door grote internationale platformen, moet VRT een baken van betrouwbare informatie en kwaliteitsvolle programma’s blijven. Dit is meer dan ooit belangrijk nu algoritmes steeds meer ons nieuws- en mediagebruik bepalen en de risico’s op desinformatie en media-segregatie toenemen.”
Duidelijke meetbare doelstellingen
Om de opdracht waar te maken, engageert VRT zich tot transparante rapportering en duidelijke meetbare doelstellingen. Zo kan haar maatschappelijke impact nauwkeurig worden aangetoond. De missie is helder: media maken die ertoe doen, verhalen brengen die mensen raken. Relevant zijn, elke dag opnieuw. En bouwen aan een toekomst waarin alle Vlamingen zich herkennen.
Wat staat er in de beheersovereenkomst?
Vertrouwen: de belangrijkste bron van informatie
Vertrouwen is de kern van de publieke omroep. In een tijd van polarisering en desinformatie moet VRT een baken van betrouwbaarheid zijn. VRT doet dit door:
- meer dan ooit te investeren in kwaliteitsvolle, onafhankelijke en onpartijdige journalistiek,
- onderscheidende diepgang in nieuws en duiding te bieden,
- het aanbod van opinies en perspectieven te verbreden,
- een trekker te zijn in de strijd tegen desinformatie,
- journalisten op te leiden in een snel veranderend medialandschap,
- mediawijsheid en algoritmewijsheid van de Vlamingen te versterken, zodat zij beter gewapend zijn tegen desinformatie.
Relevantie: Vlaamse verhalen die verbinden
Relevantie betekent dat VRT elke dag aansluit bij wat de Vlaamse samenleving verwacht van een publieke omroep. Daarom kiest VRT bewust voor een onderscheidend aanbod dat maatschappelijke meerwaarde biedt.
- Als grootste investeerder in lokale productie blijft VRT inzetten op Vlaamse verhalen en programma’s die dicht bij het publiek staan.
- VRT biedt programma’s aan die het verschil maken en vertelt verhalen van bij ons. Verhalen die de internationale spelers niet brengen.
- VRT speelt met haar aanbod een versterkende rol om de Nederlandse taal tot in iedere huiskamer te brengen.
- Op maat van verschillende mediagebruikers biedt VRT haar aanbod aan via klassieke kanalen en digitale platformen.
- Specifieke aandacht gaat naar kinderen en jongeren, met programma’s die zich onderscheiden door kwaliteit en aansluiten bij hun leefwereld.
- VRT versterkt haar engagementen op het vlak van herkenbaarheid en toegankelijkheid.
Toekomstgericht: innovatie en samenwerking voor een sterke mediasector
VRT moet blijven inzetten op innovatieve formats, jong talent en nieuwe technologie. Via samenwerking zet de VRT in op de toekomstbestendigheid van de hele mediasector.
- Een verantwoord gebruik van artificiële intelligentie, steeds onder menselijke eindverantwoordelijkheid.
- Door gezamenlijke projecten worden reclame-inkomsten in Vlaanderen gehouden, bijvoorbeeld via een gedeeld advertentieplatform.
- Op het vlak van infrastructuur en technologie zoekt VRT naar samenwerkingen om investeringen betaalbaar te houden en de hele sector vooruit te helpen.
- VRT neemt haar intrek in een nieuw, duurzaam en toegankelijk mediagebouw in 2027.
- Om ook in de toekomst slagkrachtig te blijven, krijgt VRT meer mogelijkheden op het vlak van commerciële communicatie, zonder dat de totale reclamedruk op VRT mag stijgen. Programma’s onderbreken blijft daarbij uitgesloten. In 2027 wordt een evaluatie van de nieuwe reclamemogelijkheden die VRT krijgt voorzien, zodat er onderbouwd kan worden bijgestuurd indien nodig