Het Brusselse immobiliteitsbeleid zal zich dus niet beperken tot de E40, waar pendelaars zich mogen verwachten aan een vermindering van het aantal rijstroken. Als de plannen van Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) doorgaan, worden al de belangrijkste invalswegen omgetoverd tot stadsboulevards met een verminderde wegcapaciteit. “De idee volgt het beproefde Brusselse recept”, aldus Van Achter: “we creëren bijkomende verkeerschaos, waardoor uiteindelijk de pendelaar het opgeeft om naar Brussel te komen.”

Meer sluipverkeer

“Hoe de Brusselse regering die plannen juist wenst uit te voeren, blijft nog koffiedik kijken. Deze regering blinkt immers uit in het achterhouden van plannen”, merkt Van Achter op. Maar voor haar is het alvast duidelijk dat de visie van minister van Mobiliteit Pascal Smet (PS) de bovenhand haalt. Die wenst dat de Brusselaar kan flaneren op alle belangrijke invalswegen en drukke verkeersaders. “Alsof het aangenaam zal zijn om te fietsen en te wandelen tussen de uitlaatgassen van de wagens die in de file staan. Bovendien zullen de Brusselse wijken meer en meer sluipverkeer moeten slikken”, besluit Van Achter.

Onderwerpen