De studie, uitgevoerd in opdracht van minister Van Achter en het Departement Cultuur, Jeugd en Media, biedt een helder inzicht in de sterktes, uitdagingen en kansen van de gamesector. Daarnaast formuleert ze concrete beleidsaanbevelingen om Vlaanderen te verankeren in de Europese (sub)top van de gamesector.

Sector klaar voor het volgende level

Zo blijkt dat de Vlaamse gamesector de afgelopen jaren fors groeide: van 90 bedrijven in 2022 naar 128 in 2024. Het talent in Vlaanderen geniet internationaal respect, onder meer dankzij opleidingen zoals Digital Arts & Entertainment (Howest) en Game Design (LUCA School of Arts). Andere sterke punten zijn de beleidsoverschrijdende aanpak, de internationale promotie van de sector en specifieke ondersteuningsmaatregelen, zoals het VAF/Gamefonds, de Tax Shelter en Flanders Game Hub.

Toch blijkt uit de studie dat de sector economisch kwetsbaar blijft. Vooral kleine startups domineren, terwijl er nauwelijks middelgrote bedrijven doorstoten.

Drie quests voor de toekomst

Om de Vlaamse gamesector sterker te maken, schuift de studie drie prioriteiten naar voren. Eerst moet Vlaanderen meer inzetten op de ontwikkeling van investeringsklare bedrijven, met coaching voor jonge ondernemingen en betere toegang tot kapitaal. 

Daarnaast is internationale profilering cruciaal: Vlaanderen moet zich sterker tonen als aantrekkelijke regio voor gamebedrijven en investeerders.

Tot slot vraagt de studie om betere afstemming en optimalisatie van bestaande instrumenten, zoals het VAF/Gamefonds, de Tax Shelter en de Flanders Game Hub.

Naar een nieuwe visienota

De aanbevelingen uit het rapport vormen de basis voor een nieuwe visienota Vlaams gamebeleid voor de periode 2026–2030. Die moet Vlaanderen voorbereiden op de internationale competitie en tegelijk inzetten op duurzaamheid en innovatie

Van Achter besluit: “Met deze studie zetten we de eerste stap naar een ambitieus gamebeleid 2026–2030. We willen niet alleen inspelen op de uitdagingen van vandaag, maar Vlaanderen echt voorbereiden op de internationale competitie van morgen. De gamesector is veel meer dan entertainment: het is een motor voor innovatie, technologie en jobs. Vlaanderen wil die motor nog krachtiger laten draaien.”