
Sterke groei, maar nood aan verdere professionalisering
De afgelopen jaren kende de Vlaamse gamesector een sterke groei: het aantal bedrijven steeg van 90 in 2022 naar 128 in 2024. Vlaanderen beschikt over internationaal gewaardeerd talent. Dat is te wijten aan een aantal zaken: opleidingen zoals Digital Arts & Entertainment (Howest) en Game Design (LUCA School of Arts), een beleidsoverschrijdend gamebeleid, initiatieven rond internationale promotie van onze gamesector en een breed scala aan specifieke ondersteuningsmaatregelen zoals het VAF/Gamefonds, de Tax Shelter en Flanders Game Hub. Toch blijft de lokale gamesector economisch fragiel, met een oververtegenwoordiging van kleine startups en een uitgesproken gebrek aan middelgrote, groeiende bedrijven.
De studie wijst op de nood aan meer ondernemerschap, zakelijke kennis, betere toegang tot (risico)kapitaal en een verdere professionalisering van de sector. Technologische innovatie, Europese samenwerking en internationale profilering van het Vlaamse game-ecosysteem worden als belangrijke kansen gezien. Tegelijkertijd waarschuwt het rapport voor stijgende marketing- en productiekosten, een tekort aan durfkapitaal en een zeer competitieve en verzadigde markt.
Drie speerpunten voor het toekomstig beleid
De studie schuift drie prioriteiten naar voren:
- Investeringsklare bedrijven: Vlaanderen moet meer inzetten op bedrijfsontwikkeling, coaching van jonge gamebedrijven en toegang tot kapitaal.
- Internationale profilering: Vlaanderen moet sterker op de kaart gezet worden als aantrekkelijke regio voor gamebedrijven en investeerders. Het aantrekken van buitenlandse bedrijven en het uitbouwen van een positief imago zijn cruciaal voor verdere groei.
- Optimalisatie van bestaande instrumenten: Het bestaande ondersteuningsinstrumentarium, zoals het VAF/Gamefonds, de Tax Shelter en de Flanders Game Hub, moeten geoptimaliseerd en beter op elkaar afgestemd worden.
Naar een nieuwe visienota Vlaams gamebeleid
De studie vormt de basis voor de uitwerking van een nieuwe visienota Vlaams gamebeleid (2026-2030), waarmee Vlaanderen haar positie als innovatieve en creatieve regio in Europa wil versterken. Het Departement Cultuur, Jeugd en Media en de Vlaamse minister van Media roepen alle betrokkenen op om samen werk te maken van een duurzaam en ambitieus gamebeleid.
Vlaams minister van media Cieltje Van Achter: “Met deze studie zetten we de eerste stap naar een ambitieus gamebeleid 2026–2030. We willen niet alleen inspelen op de uitdagingen van vandaag, maar Vlaanderen echt voorbereiden op de internationale competitie van morgen. De gamesector is veel meer dan entertainment: het is een motor voor innovatie, technologie en jobs. Vlaanderen wil die motor nog krachtiger laten draaien.”