Met haar beleidsnota schept staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid, Elke Sleurs (N-VA), duidelijkheid over de toekomst van de collectie moderne en hedendaagse kunst van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, gelegen op de Kunstberg. Zij geeft prioriteit aan de renovatie en instandhouding van de huidige waardevolle gebouwen en collectie. Zij oordeelt ook dat het Citroëndossier niet steunt op degelijk voorbereidend onderzoek naar de kostprijs, noch naar de toekomstige uitbatingskosten die daarbij horen.

Brussels volksvertegenwoordiger Cieltje Van Achter en Vlaams volksvertegenwoordiger Cathy Coudyser pleitten in een opinieartikel (DS 24 oktober 2014) dat Brussel opnieuw moet beschikken over twee museale sites met internationale uitstraling. Die, naar analogie met het recent succesvol gerenoveerde Rijksmuseum in Amsterdam, een totaaloverzicht kunnen geven van onze beschaving en kunstgeschiedenis, van de Oude Meesters tot onze hedendaagse kunstenaars. Ze vreesden toen al voor een ondoordachte investering in het Citroëndossier waarvan de rekening zou worden betaald door de belastingbetaler.

Verscheidene experten uit de museumwereld bevestigden ondertussen dat de Citroëngarage niet geschikt is voor het tonen van kunstwerken. Van een garage een museum maken vraagt immers peperdure ingrepen zoals isolatie, klimaatregeling en aanpak van de lichtinval. De factuur die dus bovenop de aankoop van het gebouw komt zal duizelingwekkend hoog zijn. En dan is er nog de problematiek van de vervuilde bodem.

Mocht de Brusselse regering het bovendien serieus menen met dit museum, zou men toch mogen verwachten dat hierover contact werd opgenomen met de bevoegde staatssecretaris, Elke Sleurs. Het is onbegrijpelijk dat de Brusselse regering hoopte een federale collectie te krijgen zonder enige stappen tot samenwerking te zetten.

Cieltje Van Achter N-VA: “Het hele “Citroëndossier” van Brusselse regering getuigt van amateurisme. Hoe denkt de Brusselse regering een nieuwe museum te realiseren zonder een uitgewerkte visie, zonder concrete inhoud en zonder plan van aanpak? Ik kan alleen maar vermoeden dat het gebrek aan visie en plan de reden is waarom de Brusselse regering zelfs geen contact heeft opgenomen met de huidige eigenaar van de collectie.