De problematiek van radicalisering gaat zeer breed en is niet toe te wijzen aan één specifiek beleidsdomein of één parlementaire commissie van één parlement. Daarom stelt N-VA de oprichting van een Brusselse samenwerkingscommissie ad hoc voor “De bestrijding van gewelddadige radicalisering”, samengesteld uit parlementsleden van alle in de verschillende parlementen vertegenwoordigde partijen. Deze commissie kan naast interne discussies ook hoorzittingen organiseren.

Op die wijze moet het fundamenteel debat niet vier maal worden overgedaan en kan de uitwisseling van ideeën, het denkwerk en de gedachtenvorming meer gecoördineerd gebeuren. Het verslag van deze debatten kan dan de aanzet vormen voor een kordate aanpak door de vier regeringen, samen met de gemeenschappen en het federaal niveau. N-VA zal hieromtrent initiatieven lanceren in de verschillende parlementen waar ze aanwezig is.

Johan Van den Driessche (Fractievoorzitter N-VA) “Met de oprichting van deze commissie tonen wij in Brussel dat we deze problematiek zeer ernstig nemen en alle pistes willen onderzoeken. De vier parlementen laten samenwerken verhoogt niet enkel de efficiëntie van het denkwerk, maar dit geeft ook meer garantie voor een kordate aanpak in Brussel van gewelddadige radicalisering voor de domeinen waarvoor deze parlementen bevoegd zijn.”

Contactinformatie

Communicatieadviseur Brusselse Fractie