Vrijdag tijdens de plenaire vergadering van het Brussels parlement verweet Van Achter minister Smet al, dat hij op vlak van mobiliteit de minister van geschrapte projecten dreigde te worden. Met de nieuwsberichten van de voorbije dagen werd deze vrees bewaarheid.

De minister steekt geld in studies om reeds besliste projecten te herbekijken en schrapt ze vervolgens,” zegt Van Achter. “Zo is de autotunnel onder Meiser intussen geschrapt, net zoals de hoogperformante verbinding naar Thurn & Taxis en tramlijn 71. Zelfs de droom van een automatische metro, waardoor de frequentie van de metro fel kan opgevoerd worden, heeft de minister opgeborgen. Deze goedgekeurde projecten schroeft hij stuk voor stuk terug. In plaats van een efficiënt beleid te voeren, houdt hij het bij studies van studies om te beslissen of projecten moeten worden afgevoerd. Dit getuigt van een weinig daadkrachtig beleid. Brussel investeert wel in openbaar vervoer maar we moeten ons ook afvragen waar dat enorme budget precies naartoe gaat. Een efficiënt investeringsbeleid zou de Brusselse mobiliteit meer ten goede moeten komen.

“Ik ben bezorgd voor de toekomst. Er zijn enorme investeringen in het openbaar vervoer nodig om deze filehoofdstad aan te pakken. We kunnen ons geen verdere geschrapte projecten veroorloven. We staan reeds stil in Brussel, laten we nu ook niet verder achteruitgaan”, besluit Van Achter.