Het minderhinderplan in het kader van de renovatie van de Leopold II-tunnel is essentieel om de verkeershinder tijdens de zomersluiting behapbaar te houden. Zo heeft Vlaams minister Weyts zijn akkoord gegeven om het busaanbod van De Lijn op het traject te verhogen. Vlaanderen doet alvast haar deel, maar dat is uiteraard niet voldoende. “Ik maak mij zorgen dat minister Smet (sp.a) nog steeds geen afspraken heeft met de betrokken gemeenten en dat ik vandaag moet vaststellen dat de grootste oppositie van zijn eigen coalitiepartner PS komt.”

Parlementslid Catherine Moureaux (PS) riep op tot een uitstel van de renovatie van de tunnel tot na de verkiezingen en minister-president Vervoort (PS) dreigde in de pers met het sluiten van de invalsweg in Groot-Bijgaarden. “Volledig onverantwoordelijk”, vindt Cieltje Van Achter, “Hoe de PS dit durft voorstellen, gelet op de gevaarlijke toestand van de tunnel, is hallucinant”. Het afsluiten van de Keizer Karellaan zal verkeerschaos teweegbrengen in de ruimere verkeersomgeving en biedt geen enkele oplossing voor de hinder van de werken. “De uitspraken van de Minister-president zijn onzinnig en dragen geenszins bij tot een oplossing voor het probleem”, aldus Van Achter.

“Het is weerom duidelijk dat minister Smet stoot op de limieten van ons Brussels bestuursmodel: gewest en gemeenten werken elkaar tegen en de Brusselse regering is verdeeld. Hoewel minister Smet helaas veel te laat in actie is geschoten, hoop ik oprecht dat hij spoedig alle akkoorden kan bekomen en zal kunnen starten met de communicatie naar de Brusselaars en pendelaars”, besluit Cieltje Van Achter, “Brussel verdient beter.”