Eigenlijk zegt minister Smet letterlijk ‘we gaan voor chaos’ en de mensen moeten zich maar aanpassen.  Ze moeten zich te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer verplaatsen. Maar Smet geeft toe dat het gewest niet eens een studie heeft verricht naar de impact van de verkeersvrije lanen op het openbaar vervoer. Smet verwacht ‘een lichte stijging’, maar bevestigt dat pas op termijn de impact wordt gemeten. Sommige lijnen in het centrum zitten nu reeds overvol en deze inertie zal voor het nodige ongenoegen zorgen. “Men dwingt de Brusselaars en pendelaars om het openbaar vervoer te nemen, maar men houdt geen rekening met de te verwachten stijgende vraag. Hopelijk wordt het geen hete zomer voor de tram-, bus- of metrogebruikers”, stelt Van Achter verontwaardigd.

Ook wat betreft de algemene doorstroming heeft het gewest haar werk niet gedaan. Uit het antwoord van minister Smet blijkt dat niet eens alle verkeerslichten van de Kleine Ring zijn aangesloten op de verkeerscomputer. “Dit is een hallucinant voorbeeld van duidelijk gebrek aan goede voorbereiding”, aldus Van Achter. “De technologie voor slimme verkeerslichten die een vlotte doorstroming toelaten is er. Ik sta versteld dat het gewest niet prioritair alle verkeerslichten van de Kleine Ring heeft aangesloten op de verkeerscomputer. Het gewest laat na om een zo goed mogelijke doorstroming te bewerkstelligen en pest hiermee de Brusselaars en de pendelaars. Blijkbaar vindt het gewest het niet erg dat het verkeer compleet vast zit op de Kleine Ring.”

De mobiliteitsimpact voor de gemeenten rond de Vijfhoek werd ook niet gemeten. Deze manier van werken is ongelooflijk. Enkel de impact binnen de Vijfhoek en voor de gewestwegen werd bestudeerd. Cieltje Van Achter: “Je zou toch verwachten dat de naburige gemeenten betrokken worden in dit verhaal, maar blijkbaar acht het gewest en de stad dit niet nodig.”

De conclusie van dit nieuwe circulatieplan is dat de overheid nu nog “alles moet bekijken” terwijl de testfase al begonnen is. “Er wordt niet voldoende ingezet op het openbaar vervoer. Er wordt niet voldoende ingezet op een vlotte doorstroming. Laat staan dat er al fietspaden liggen om zich veilig met de fiets te kunnen verplaatsen. Om nog maar van de (niet-bestaande) overstapparkings te zwijgen. Dit gebrek aan beleid, is een gemiste kans. Dit mooie Brussel zal eens te meer worden afgeschilderd als de eeuwige filestad”, besluit Van Achter.