PS-regering wil kost-wat-kost snel het grootste shoppingcentrum van de Benelux in Brussel

Door Cieltje Van Achter op 9 december 2016, over deze onderwerpen: Territoriale Ontwikkeling

De aanpassing van het gewestelijk bestemmingsplan, nodig voor de bouw van het grootste shoppingcentrum van de Benelux op de Heizelvlakte, wordt nog dit jaar verwacht, antwoordde Rudi Vervoort op de actuele vraag van Cieltje Van Achter (Brussels parlementslid voor de N-VA). “Hiermee wordt duidelijk dat de Brusselse regering kost-wat-kost het shoppingcentrum op de Heizelvlakte wil en dat hiertoe snel de nodige attesten en vergunningen zullen afgeleverd worden”, meldt Van Achter.

Minister-president Vervoort bevestigde vandaag dat tegen midden 2017 het juridische papierwerk moet rond zijn en de werken dan kunnen starten. Het gewest is samen met stad Brussel de opdrachtgever voor dit shoppingcentrum en is dus rechter en partij in dit dossier. De Raad van State en de gewestelijke ontwikkelingscommissie waren al uitermate kritisch over de aanpak door het gewest van de mobiliteit voor de Heizelvlakte. De hamvraag blijft of de Brusselse regering deze kritiek wel ter harte neemt. “Nu bevestigd wordt dat de attesten en vergunningen snel zullen worden afgeleverd, heb ik enorme twijfels of de regering dit dossier serieus aanpakt”, aldus Van Achter. Reeds met dat andere shoppingcentrum in Brussel, Docks Bruxsel, is gebleken dat de PS-regering snel de vergunningen heeft afgeleverd zonder rekening te houden met de kritiek van de Raad van State op de mobiliteitsaanpak. “Het is cynisch om de politici van de Brusselse meerderheid deze week in het parlement te horen klagen over slechte mobiliteit rond Docks Bruxsel, terwijl dezelfde politici hebben nagelaten om deze mobiliteitsproblemen aan te pakken bij het afleveren van de vergunningen”, meldt Van Achter.

Het is duidelijk: deze PS-regering wenst eerst shoppingcentra te bouwen en pas nadien na te denken over eventuele gevolgen voor de mobiliteit en leefbaarheid. “Waar zijn sp.a, Open Vld en CD&V in deze Brusselse regering om op zijn minst te controleren dat de mobiliteit en leefbaarheid in acht genomen wordt”, vraagt Van Achter zich af.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is