Volgens de plannen zal een Brussels stuk van de A12 van drie kilometer lang tussen de grens met Vlaanderen en het kanaal omgevormd worden tot een groene promenade. Daarbij zal de A12 beduidend smaller worden: om de stad binnen te rijden zal er eerst van drie naar twee en vervolgens naar slechts één rijvak worden gegaan. Om uit Brussel weg te rijden zullen wel twee rijvakken worden behouden.

Geen overleg met Vlaanderen, maar ook geen overleg binnen Brusselse regering

“De vergunningsaanvraag voor deze plannen is door de Brusselse administratie reeds ingediend, zonder voorafgaand een testfase te voorzien. Volgens Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) zouden de werken in 2022 van start gaan. Staatssecretaris Pascal Smet (Vooruit), bevoegd voor stedenbouw, reageerde meteen dat hij de plannen van zijn collega niet steunt en er geen vergunning voor zal afleveren. Geen overleg met Vlaanderen, maar ook geen overleg binnen de Brusselse regering dus. Wat een schouwspel!”, aldus De Coninck.

Brussels minister Van den Brandt gelooft dat wagens zullen ‘verdampen’

Cieltje Van Achter, N-VA-fractieleider in het Brussels Parlement, hekelt de profileringsdrang van de Brusselse mobiliteitsminister. “Deze manier van werken is kenmerkend voor het groene, Brusselse mobiliteitsbeleid. Om de haverklap worden grootschalige mobiliteitsprojecten aangekondigd zonder voorafgaand overleg en zonder dat deze eerst grondig onderzocht werden. Ook hier is het opnieuw niet duidelijk wat de mobiliteitsimpact zal zijn. Op de website van Brussel Mobiliteit vind je zowat alle denkbare informatie tot het soort struiken dat geplant zal worden toe. Maar over de verwachte impact op het fileleed zwijgt de administratie in alle talen. Minister Van den Brandt is wel duidelijk. In haar woorden zullen de wagens ‘verdampen’.”

Alsof Brussel een eiland is

Het is niet de eerste keer dat een eenzijdige beslissing van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een grote impact op de mobiliteit in andere gewesten dreigt te hebben. Denk bijvoorbeeld aan de plannen van een Brusselse stadstol die gelukkig niet doorgegaan zijn. “Het is dit soort maatregelen die ervoor zorgen dat ze pendelaars en bezoekers buitenwerken. Men beslist opnieuw zonder overleg, alsof Brussel een eiland is”, aldus De Coninck en Van Achter.