De aankoop van het gebouw is één zaak, de precieze invulling van de site is een andere zaak. Experts lieten weten dat de site niet geschikt is voor een museum van moderne kunst. Er zullen enorme infrastructuursaanpassingen nodig zijn. “Ik blijf in het ongewisse of de Brusselse regering over de brug kan komen met de nodige gigantische investeringsbudgetten om de site te saneren, te beveiligen en te acclimatiseren opdat kunst hier op de best mogelijk manier kan bewaard en getoond worden." zegt  Van Achter. “Het zou goed zijn dat de Minister-President eindelijk klare wijn schenkt en de bevolking laat weten hoe hij dit museum wenst te realiseren en wat dit zal kosten. Maar ik vrees dat Vervoort dit zelf nog niet weet aangezien hij net een projectoproep gedaan heeft om aan architecten te vragen hoe de site kan ingevuld worden. Het iconische Citroëngebouw verdient een goede, maar vooral realiseerbare invulling.” aldus Van Achter.

“Toen ik vorige week aan Minister-President Vervoort vroeg welke collectie zou getoond worden, kwam hij niet verder dan ‘dat ik mij geen zorgen moest maken’.”  zegt  Van Achter. Vandaag blijkt dat de Brusselse regering nog steeds rekent op de collectie moderne en hedendaagse kunst van de federale musea, nochtans is hierover helemaal geen akkoord. “Het is een schande dat onder federaal PS-bestuur de collectie moderne en hedendaagse kunst naar de kelders werd verbannen. Federaal Staatssecretaris Elke Sleurs (N-VA) heeft de ambitie deze collectie opnieuw haar verdiende plaats te geven binnen de Koninklijk Musea voor Schone Kunsten van Brussel (KMSKB) op de Kunstberg. Ik denk dat Minister-President Vervoort zo gefocust is op zijn eigen prestige via een museum, dat hij vergeet dat de Kunstberg in Brussel ligt. De broodnodige renovatie van dit museum voor Schone Kunsten op de Kunstberg komt dus de Brusselaars ten goede.“ vervolledigt Van Achter.

Maar volgens de Minister-President moeten we ons dus geen zorgen maken over de collectie voor het nieuwe museum, want hij heeft ook goede contacten met privéverzamelaars. “Een museum bouwen op basis van privécollecties is evenwel waanzin, tenzij de collecties zonder voorwaarden worden geschonken. Een aantal Duitse musea hebben serieuze problemen gekend toen de privéverzamelaars ineens hun collecties weghaalden en verkochten. Spaar Brussel alstublieft van zo’n fiasco.", besluit Van Achter.